Підводні камені дисципліни або чому виховання не працює

Дізнайтеся, чому методи дисципліни не завжди працюють по відношенню до дітей і чи можливо корегувати поведінку дитини за допомогою гри

Основна теорія роботи, що застосовується в дисципліні, вважає, що поведінка формує наслідки. Звідси випливає, що основним завданням дисципліни є контроль результату поведінки дитини.

Прихильники методу контролю поведінки припускають, що діти повинні виховуватися в рамках чітких правил поведінки і вони, в кінцевому підсумку, навчаться розуміти зв'язок причини і слідства, і поступово змінять свою поведінку відповідним чином. При такому підході сама дисципліна стає важкою роботою, тому, що вимагає постійного пошуку єдиного правильного результату під певний вид поведінки у дитини.

У такого методу дисциплінування є кілька "мінусів": по-перше, діти, а зокрема малюки, не вміють мислити відповідно до моралі поведінки. Не має значення, наскільки логічно побудований ланцюжок поведінки та наслідків, дитина не вміє думати з точки зору результату. По-друге, така робота насправді не приносить очікуваних поведінкових результатів. Основна причина цього криється в тому, що дисципліна не здатна вирішити основні проблеми, які призводять до поганої поведінки дітей. Ми часто думаємо про дисципліну, як про корегуючий засіб, але часто поведінкові проблеми у дітей мають більш глибоке коріння.

Існує кілька ключових проблем, що лежать в основі майже будь-якої поведінки, які не піддаються корекції дисципліною (і дисципліна не забезпечує вирішення жодної з них):

Незрілість

Важливо пам'ятати, що діти не народжуються зі здатністю вирішувати проблеми, приймати чужу точку зору, оцінювати результати і керувати своїми емоціями та імпульсами. Також вони не завжди вміють відрізнити "правильне" від "неправильного". Хоч ця нездатність у дітей часто призводить до значних проблем з поведінкою, вона не може бути вирішена виключно лише методом дисциплінування, оскільки тільки повне дозрівання дитини зможе забезпечити бажаний для вас результат.

Відсутність правильних відносин із дорослими

Діти щодо дорослих повинні перебувати в стані довірчої залежності, щоб постійно мати глибоке і системне бажання бути хорошим. Коли така прихильність відсутня, діти будуть чинити опір і інстинктивно протистояти всіляким примусам. Ця проблема також не може бути вирішена за допомогою дисципліни, на ділі вона може тільки погіршити становище.

Інстинктивна уважність і обережність

Ці якості неможливо виробити і навчитися ним, це скоріше належить до особистісних характеристик.

Раніше "Коментарі" писали, чим зайняти дитину вдома в погану погоду - ідеї для спільного дозвілля.